کاردرمانی و گفتاردرمانی ابن سینا

بهترین و مجهز ترین کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی کودکان و بزرگسالان در شرق تهران

کاردرمانی و گفتاردرمانی ابن سینا

بهترین و مجهز ترین کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی کودکان و بزرگسالان در شرق تهران

کاردرمانی و گفتاردرمانی ابن سینا
.............. درباره ی کلینیک .................

این وبلاگ به مسائل مختلف توانبخشی در زمینه تخصصی کاردرمانی، گفتاردرمانی و آموزش( بیماری های نرولوژیک کودکان و بزرگسالان، شکستگی ها و ترمیم تاندون و نیز سالمندان) می پردازد.
مطالب توسط متخصصین کاردرمانی و گفتاردرمانی زیر نظر دکتر علیرضا شمس الدینی متخصص کاردرمانی و دانشیار دانشگاه نوشته شده و برای راهنمایی بیماران و خانواده آنها می باشد.



-----------آدرس کلینیک ابن سینا -------------

تهران - خیابان سی متری نیروی هوایی- تقاطع مسیل منوچهری - جنب ایستگاه بی آر تی پیروزی - پلاک1/2- واحد2



----------------- تلفن کلینیک ------------------

......... ۷۷۷۵۳۲۲۷- ۷۷۴۱۵۲۱۷ ........
بایگانی
آخرین نظرات
  • ۸ مهر ۹۵، ۰۸:۰۲ - mohammadreza
    سلام

کاردرمانی ذهنی

یکی از حیطه های فعالیت کاردرمانی در کودکان، کاردرمانی ذهنی می باشد. کودکان با مشکلات یادکیری، اختلالات درک شنیداری و بینایی و نیز کودکان کند آموز از عمده ی مراجعین به کاردرمانی ذهنی می باشند کودک کم توان ذهنی یا کودک دارای مشکلات و اختلالات یادگیری و یا هر کودکی که حتی علامتی از ناتوانی ظاهری در او دیده نمی شود ولی نوعی کندی در حرکات و فعالیت های جسمی و ذهنی او مشاهده می شود نیازمند کاردرمانی می باشد. کاردرمانی ذهنی با در نظر گرفتن رابطه بین ذهن و جسم، ذهن و حرکت، ذهن و گفتار، ذهن و یادگیری یک سری برنامه ریزی های منسجم در رابطه با توانایی های زیر در کودکان بکار می گیرد .کاردرمانی ذهنی با استفاده از تکنیک های درمانی خاص کاردرمانی، تکنیک های رفتاری، بازی درمانی، حرکت درمانی، اتاق تاریک، ماساژ و تمرینات یکپارچه سازی، مشکلات این کودکان را تا حد امکان برطرف می سازد.

کلینیک توانبخشی  ابن سینا

دکتر علیرضا شمس الدینی- استادیار دانشگاه

خیابان سی متری نیرو هوایی - تقاطع مسیل منوچهری
جنب ایستگاه بی آر تی پیروزی
  پلاک۱/۲ - واحد ۲

تلفن: ۷۷۴۱۵۲۱۷- ۷۷۷۵۳۲۲۷

موبایل: 09392507675

به طور عمده، کودکان با مشکلات و اختلالات زیر توسط متخصصین کاردرمانی ذهنی در مرکز کاردرمانی ابن سینا در محله تهران نو خیابان سی متری نیرو هوایی به درمان آنها پرداخته می شود.

1- کودکان با اختلالات یادگیری
2- کودکان دیر آموز
3- کودکان با اختلالات کمبود توجه و تمرکز
4- کودکان با اختلالات خواندن و نوشتن
5- کودکان با اختلالات بیش فعالی و کمبود توجه و تمرکز (ADHD).
6- بیماری های متابولیکی  کودکان و سندرم های ژنتیکی
7- کودکان سندرم داون
8- کودکان مبتلا به اختلالات نافذ رشد ( اُتیسم، آسپرگر)
9- کودکان  با اختلالات حسی از قبیل بیش حسی،کم حسی، عدم یکپارچگی حسی
10- ماساژ تخصصی شیر خواران و کودکان نارس
کاردرمانی ذهنی با در نظر گرفتن رابطه بین ذهن و جسم، ذهن و حرکت، ذهن و گفتار، ذهن و یادگیری یک سری برنامه ریزی های منسجم در رابطه با توانایی های خاص در کودکان به کار می گیرد.

 

 کاردرمانی در کودکان اُتیسم

کاردرمانی در کودکان اتیسم در محله تهران نو خیابان سی متری نیرو هوایی

 

بازی درمانی برای کودکان اُتیسم

مشخص ترین و بارزترین علامت کودکان اُتیسم، ضعف و نقی در برقراری ارتباط است. که این مشکل هم شامل ارتباط غیر کلامی ( نگاه کردن به صورت وچشم های دیگران، استفاده ار حالات صورت، دست ها و وضعیت کلی بدن) و هم ارتباط کلامی است . ارتباط غیر کلامی مقدمه ارتباط غیر کلامی است. گاه کودک مبتلا به اُتیسم اصلاً متوجه حضور افراد دیگر نیست. در این کودکان، قدم اول توجه دادن کودک به مادر و خودش و درمانگر است.

 

بازی درمانی به منظور افزایش ارتباط در کودک اُتیسم

انجام تمرینات و  تحریکات تعادلی، نقش بسیار مهمی در بهبود علایم اُتیسم دارند، بنابراین در ابتدا بازی های حاوی تحریکات تعادلی را انجام یاداور می شوم..

 

تهران‌نو نام محله‌ای واقع در شرق تهران است که در منطقه 13 شهری واقع شده است. محله تهران‌نو از شمال به محله‌های نامک، تهران پارس و خیابان دواموند، از شرق به پارک جنگلی سرخه حصار ، از جنوب به دوشان تپه و خیابان پیروزی و از غرب به محله‌های نیروی هوایی و پل تهران نو متصل است . خیابان سی متری نیرو هوایی، فلکه لوزی پارک پیروزی، فلکه دوم نیرو هوایی از محله های معرف تهرا نو می باشند. در این محدوده کاردرمانی ابن سینا تنها کاردرمانی تخصصی و پیشرفته به ارائه خدمات می پردازد. کاردرمانی تهران نو و کاردرمانی سی متری نیرو هوایی کاردرمانی و کاردرمانی فلکه دوم نیرو هوایی کاردرمانی شرق تهران- کاردرمانی خیابان پیروزی- کاردرمانی نیرو هوایی- کاردرمانی تهران نو- کاردرمانی نارمک- کاردرمانی افسریه- کاردرمانی سبلان- کاردرمانی میدان کلاهدوز- کاردرمانی قصر فیروزه- کاردرمانی خیابان دماوند- کاردرمانی هفت حوض- کاردرمانی بیمارستان بعثت- کاردرمانی بیمارستان فجر- کاردرمانی بلوار هجرت- کاردرمانی بیمه نیروهای مسلح- کاردرمانی بلوار ابوذر- کاردرمانی تهران پارس

بازی های در برگیرنده ی تحریکات تعادلی

* در هنگام انجام تحریکات تعادلی صرف، به کودک زمانی که او را روی توپ درمانی نشانده اید یا خوابانده اید، روبری کودک بنشینید و بخواهید که سرش را بالا بیاورد، با او صحبت کنید، صدایش بزنید، با اسمش جملات مختلف بسازید مثلا مهدی پسر خوب منه!  علی آقا سلام!  زمانی که کودک به شما نزدیک شد، از این جملات استفاده کنید یا شکلک در بیاورید. اینها باعث می شوند که کودک چندان متوجه شدت حرکات نشود لذا می توان تحریکات را شدید تر کرد.

* چهار زانو روی زمین بنشینید کودک را روی پایتان قرار دهید. کودک پشتش به شما با شد یا سینه به سینه شما قرار گیرد. سپس دست های کودک را بگیرید و باز کنید. بگویید حالا ما دو تا سوار هواپیما هستیم. خود و کودک را به طرفین حرکت دهید . شدت حرکت و دامنه آن را بسته به تحمل کودک تغییر دهید. بهتر است روی صندلی بنشینید تا پاهای کودک آویزان باشد.

* روی صندلی بنشینید. کودک را روی پایتان بنشانید . دستهایش را بگیرید. سپس بگویید سوار اسب شده است و با حرکات پایتان به بالا و پایین او را تکان دهید.

* شما و کودک اُتیسم روی زمین یا یک تشک ابری بخوابید. سپس سعی کنید در قالب بازی کودک را وادار کنید که غلت بزند. اجبار در کار نباشد چرا که اثر عکس می گذارد.

 کاردرمانی در کودکان اتیسم در محله تهران نو خیابان سی متری نیرو هوایی فلکه لوزی، فلکه دوم نیرو هوایی

 

بازی هایی جهت افزایش ارتباط و شناخت خود و دیگران

* چهره به چهره کودک قرار بگیرید. لپهایش را بکشید، باهاش حرف بزنید، شکلک در بیاورید و ...  بعد از چند دقیقه بازی ناگهان شی مثل توپ بزرگ ، ملحفه، را جلوی صورتتان بگیرید و آرام باشید. منتظر بمانید تا دنبالتان بگردد یا بخواهد مانع را کنار بزند. هنگامی که پیدایتان کرد یا خودتان بیرون آمدید، بهش سلام کنید.  

* روبروی کودک آینه بگذارید. صورتتان را در کنار صورت کودکتان قرار دهید. شکلک های مختلفی در بیاورید . لپ هایش را بکشید، با دست چشم هایش را بگیرید و بعد از چند ثانیه دستتان را بردارید. روی بخش هایی از صورتش را مانند گونه ها، پیشانی , بینی (اگر حساسیت نشان نمی دهد) رنگ بزنید.

* کودک را در آغوش بگیرید طوری که چهره به چهره باشید. با بازی ها کودکانه او را سرگرم کنید.

 

اختلالات درکی حرکتی کودکان

کاردرمانی در اختلالات درکی حرکتی کودکان در محله تهران نو خیابان سی متری نیرو هوایی

 

مهارت های درکی حرکتی کودکان

مهارت های درکی - حرکتی، نقش بسیار اساسی و مهم در فرآیند یادگیری کودکان دارند. مهارت های حرکتی در کودک به دسته ای از توانایی های حرکتی اطلاق می شود که به کودک این امکان را می دهد تا اطلاعات حسی را با شناخت بیشتری درک کند آنها را پردازش دهد و به صورت هماهنگ، منظم و همسو با هدفی که دنبال می کند، بروز دهد.

به منظور رسیدن به چنین مهارت هایی، سازماندهی و یکپارچگی اطلاعات حسی که از عضلات، مفاصل و محیط توسط کودک دریافت می شود، ضروری به نظر می رسد.


چه کودکانی دارای مشکلات درکی - حرکتی هستند؟

 وجود مشکلات درکی و حرکتی در کودک، به وسیله یک سری فکتورها و علائم تشخیص داده می شود. در صورتی که کودکی حداقل پنج مورد از این علایم و نشانه های  را داشته باشد، می توان بیان کرد که دارای نقایص درکی- حرکتی است و می بایست جهت رفع مشکلاتش و به منظور  کسب توانایی ها و مهارت های لازم، به کاردرمانی مراجعه نماید:

1-    خامی حرکتی در هنگام انجام حرکات متعدد.
2- ضعف در لی لی کردن و پریدن
3- ضعف در تعادل و حفظ واکنش های تعادلی به هنگام حرکت.
4- ضعف در انجام فعالیت هایی که نیاز به هماهنگی دارند.
5- ناهماهنگی مشهود در تغییر جهت به صورت ناگهانی (احتمال افتادن)
6- برخورد ناگهانی با اشیاء و افراد به هنگام حرکت به ویژه در مکان های شلوغ
7- ضعف و ناهماهنگی در بالا رفتن از پله و ارتفاع
8- افتادن های مکرر و مشابه از پله و ارتفاع
9- اختلال در هماهنگی چشم و دست به خصوص در نوشتن، نقاشی کردن و کارهای هنری
10- ظاهری نامرتب و لباس های نامنظم و نامرتب
11- اختلال در شناخت و تشخیص راست و چپ
12- اختلال در تقلید و کپی کردن مطالب درسی
13- نوشتن آشفته، نامرتب و درهم برهم
14- دامنه ی توجه محدود و ناقص
15- پیروی از دستورات کلامی به جای نوشتاری و برعکس
16- اختلالات گفتاری (خیلی بلند، خیلی آرام، یا انفجاری)
17- اختلالات شنیداری

هنگام مراجعه به کاردرمانی ابن سینا تهران نو خیابان سی متری نیرو هوایی و پیروزی، معمولاً  کودک با اختلالات درکی و حرکتی توسط والدین خود با یکسری علائم نشان داده می شود. عمده ی این علائم عبارتند از:
1- در تشخیص شکل از زمینه مشکل دارند.
2- در طبقه بندی کردن اجسام، برحسب شکل و اندازه ناتوان هستند.
3- توالی حروف در کلمات و توالی کلمات در جمله را رعایت نمی کنند.
4- قادر به تشخیص اشکال هندسی نیستند.
5- ضعف در تشخیص بینایی دارند.
6- در انجام مهارت های شخصی مثل دکمه بستن، بستن بند کفش و قیچی کردن، ضعف دارند.
7- معمولاً در کلاس پر سر و صدا هستند و قادر به تمرکز بر روی دستورات معلم نیستند.
8- در دیکته نویسی قادر به تشخیص صداهای نزدیک به هم نیستند.
9- در ترکیب صداها، با یکدیگر و ساخت یک کلمه کامل ناتوانند.
10- این کودکان در نوع راه رفتن، دویدن، لی لی کردن، پریدن، پرتاب کردن و گرفتن توپ، دارای اختلال هستند.
11- در مداد گرفتن، نوشتن، نسخه برداری از روی تخته، دنبال کردن خطوط کتاب، مشکل دارند.
12- در تشخیص مفاهیم اولیه، مثل بالا و پایین، جلو و عقب چپ و راست دچار مشکل هستند.
13- در هنگام نوشتن تکالیف مدرسه، مرتباً می نویسند و پاک می کنند.
14- ممکن است مشکلاتی از قبیل وسواس، افسردگی، اضطراب و اشتغال ذهنی نسبت به ظاهر فیزیکی نیز در آن ها وجود داشته باشد.
15- در ترسیم نقاشی بسیار ضعیف عمل می کنند.

کاردرمانی در کودکان مبتلا به اختلالات درکی حرکتی

پس از تشخیص کودکی با اختلال درکی - حرکتی، تنظیم یک برنامه ی انفرادی ضروری است، آموزش باید متناسب با سطح توانایی کودک شروع شود و تمرین ها تا سطوح پیچیده ادامه یابد.

تمرین ها می بایست از سطوح درکی – حرکتی آغاز شود و تا سطح شناختی پیش می رود. در کاردرمانی سعی بر این است تا با استفاده از روش یکپارچگی حسی (شنوایی، بینایی، لامسه، عضلانی و حس عمقی مفاصل) در تقویت حواس ضعیف کودک تلاش شده تا به تدریج و به آرامی کودک به سطح رشد طبیعی نزدیک شود.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">