کاردرمانی و گفتاردرمانی ابن سینا

بهترین و مجهز ترین کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی کودکان و بزرگسالان در شرق تهران

کاردرمانی و گفتاردرمانی ابن سینا

بهترین و مجهز ترین کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی کودکان و بزرگسالان در شرق تهران

کاردرمانی و گفتاردرمانی ابن سینا
.............. درباره ی کلینیک .................

این وبلاگ به مسائل مختلف توانبخشی در زمینه تخصصی کاردرمانی، گفتاردرمانی و آموزش( بیماری های نرولوژیک کودکان و بزرگسالان، شکستگی ها و ترمیم تاندون و نیز سالمندان) می پردازد.
مطالب توسط متخصصین کاردرمانی و گفتاردرمانی زیر نظر دکتر علیرضا شمس الدینی متخصص کاردرمانی و دانشیار دانشگاه نوشته شده و برای راهنمایی بیماران و خانواده آنها می باشد.



-----------آدرس کلینیک ابن سینا -------------

تهران - خیابان سی متری نیروی هوایی- تقاطع مسیل منوچهری - جنب ایستگاه بی آر تی پیروزی - پلاک1/2- واحد2



----------------- تلفن کلینیک ------------------

......... ۷۷۷۵۳۲۲۷- ۷۷۴۱۵۲۱۷ ........
بایگانی
آخرین نظرات
  • ۸ مهر ۹۵، ۰۸:۰۲ - mohammadreza
    سلام

کاردرمانی و غلبه طرفی مغز کودکان

دوشنبه, ۴ آبان ۱۳۹۴، ۰۸:۲۰ ق.ظ

غلبه طرفی مغز کودکان

مغز هر انسان از دو نیم کره چپ و راست تشکیل شده است, که هر کدام به طور ضربدری و بالعکس اندام های بدن را تحت کنترل دارند. اگرچه تعداد محدودی از اعمال توسط هر دو نیمه انجام می شود, مثل دیدن و شنیدن. نیمکره راست مغز, فعالیت های چپ بدن را کنترل می کند و نیمکره چپ, فعالیت های سمت راست بدن را کنترل می کنند. غالباً نیمکره چپ مغز افراد فعال تر و برتر است. البته افرادی معدودی هم هستند که در آنها هر دو نیمکره مغز به یک میزان فعال هستند و عدم برتری در آنها وجود دارد.

کودکان برای انجام حرکات و فعالیت های عادی نیاز دارند سمت برتر را پیدا کنند. به طور معمول این برتری یابی توسط بدن خیلی زمان می برد. بهتر است که والدین در برتری یابی به کودک کمک کنند و بعد از شناخت سمت برتر، به فعال تر شدن سکت غالب کمک کنند.

بعد از تشخیص سمت برتر، به راحتی می توانید کارهای روزمره و فعالیت های مداوم را با کودکتان تمرین کنید. فعالیت هایی از قبیل: قاشق و مداد دست گرفتن، شوت کردن توپ با پا، جابجایی اشیا و غیره

تست هایی برای تشخیص نیمکره برتر مغز کودک :

اگر کودک شما راه رفتن را آموخته است , این تست خیلی خوبی است . توپی را به فاصله یک متری از کودک قرار دهید و او را تشویق کنید با پا به توپ ضربه بزند، یا به قولی شوت کند. پایی که با آن به توپ ضربه میزند، پای برتر اوست. یا در لی لی، پایی که کودک آن را روی زمین گذاشته است پای برتر اوست.
تبلت یا موبایل را به کودک بدهید و از او بخواهید به صدای موسیقی که خیلی ضعیف از آن بیرون می آید، گوش کند. گوشی که کودک آن را به تبلت می چسباند، سمت غالب را یادداشت کنید.

یک لوله کاغذی یا از هر جنس دیگری انتخاب کنید. قطر لوله حدوداً دو سانتیمتری داشته باشد، از کودک بخواهید از پشت آن به شما نگاه کند، یادداشت کنید.

از کودک بخواهید نخ و مهره درست کند، یعنی نخ را از درون مهره ها رد کند، با کدام دست نخ را رد می کند ؟ سمت دست را یادداشت کنید.

جمع مشاهدات شما نشان می دهد که کودک شما در کدام سمت بدن فعال تر است. اگر تست ها به طور مساوی به پاسخ رسیده بود، یعنی کودک هنوز غلبه برتری ندارد، در این صورت شما به او کمک کنید و غلبه را به سمتی بدهید که دست در آن قرار داشت و سعی کنید اندام دیگر را نیز به همان طرف راهنمایی کنید. به طور مثال : اگر کودک با دست راست نخ و مهره درست کرد، اما برای شوت زدن از پای چپ استفاده کرد با او تمرین کنید که شوت زدن را با پای راست انجام بدهد، این برتری یابی به آموزش و تکلم کودک کمک بسزایی می کند.

برای فعال تر شدن نیمکره برتر، با کودک خود تمرین کنید، تا از اندام های همان نیمکره استفاده کند و خطای او را به صفر برسانید. در گوش برتر، پچ پچ کنید و برایش داستان تعریف کنید. از یک عینک پلاستیکی استفاده کنید.  روی چشم برتر را باز بگذارید و روی چشم دیگر را با کاغذ بپوشانید. چشم برتر مجبور به فعالیت بیشتر خواهد شد.
این تمرین ها را در طی روز و هر کدام را در مدت زمان پنج تا پانزده دقیقه ادامه دهید. یک ماه زمان معمولی است که طول می کشد تا کودک شما، برتری یابی را به طور کامل بشناسد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">