کاردرمانی و گفتاردرمانی ابن سینا

بهترین و مجهز ترین کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی کودکان و بزرگسالان در شرق تهران

کاردرمانی و گفتاردرمانی ابن سینا

بهترین و مجهز ترین کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی کودکان و بزرگسالان در شرق تهران

کاردرمانی و گفتاردرمانی ابن سینا
.............. درباره ی کلینیک .................

این وبلاگ به مسائل مختلف توانبخشی در زمینه تخصصی کاردرمانی، گفتاردرمانی و آموزش( بیماری های نرولوژیک کودکان و بزرگسالان، شکستگی ها و ترمیم تاندون و نیز سالمندان) می پردازد.
مطالب توسط متخصصین کاردرمانی و گفتاردرمانی زیر نظر دکتر علیرضا شمس الدینی متخصص کاردرمانی و دانشیار دانشگاه نوشته شده و برای راهنمایی بیماران و خانواده آنها می باشد.



-----------آدرس کلینیک ابن سینا -------------

تهران - خیابان سی متری نیروی هوایی- تقاطع مسیل منوچهری - جنب ایستگاه بی آر تی پیروزی - پلاک1/2- واحد2



----------------- تلفن کلینیک ------------------

......... ۷۷۷۵۳۲۲۷- ۷۷۴۱۵۲۱۷ ........
بایگانی
آخرین نظرات
  • ۸ مهر ۹۵، ۰۸:۰۲ - mohammadreza
    سلام

بهترین کاردرمانی اختلال یادگیری شرق تهران

دوشنبه, ۱۶ بهمن ۱۴۰۲، ۰۸:۰۰ ق.ظ

اختلالات یادگیری کودکان

بنا بر تعریف متخصصین کاردرمانی در بهترین کاردرمانی اختلال یادگیری شرق تهران، اختلال یادگیری یک اصطلاح کلی شامل گروه ناهمگونی از دشواری های یادگیری است که به شکل های مختلف مانند مشکلات اساسی در گوش دادن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن،استدلال کردن یا توانایی درک کردن ریاضیات متجلی می شود.  فرض بر این است که مغز یا نظام ادراکی یا هر دو اگرچه در کودکان دارای نارسایی های ویژه در یادگیری آسیب ندیده است اما این دو در کودکان یاد شده در مقایسه با کودکان عادی متفاوت عمل می کند زیرا نارسایی های ویژه در یادگیری را حاصل تفاوت هایی می دانند که در عملکرد مغز با عملکرد ادراکی این گونه کودکان وجود دارد. باید به این نکته توجه نمود که اختلالات ویژه در یادگیری ممکن است در دانش آموزان سایر طبقات استثنایی نیز وجود داشته باشد (برای مثال دانش آموزان آسیب های حسی نظیر ناشنوایی, نا بینایی, کم بینایی, کم شنوایی- عقب ماندگی ذهنی- آشفتگی های اجتماعی و هیجانی- تدریس ناکافی یا نا مناسب- محرومیت های محیطی و فرهنگی) ولی اختلالات ویژه در یادگیری یا همان اختلال در یادگیری در نتیجه شرایط ذکر شده فوق یا تأثیر آنها نمی باشد.


گروه های مختلف کودکان با مشکلات یادگیری در بهترین کاردرمانی اختلال یادگیری شرق تهران:

به طور کلی در بررسی مشکلات یادگیری با 4 گروه کودک روبرو هستیم:

1-    کودکان عقب مانده ذهنی

2-   کودکان دارای مشکلات جسمی: نظیر معلولیتی خاص در دست یا پا- کم بینایی- نابینا- کم شنوایی

3-   کودکان مبتلا به ضایعه مغزی: نظیر فلج مغزی- ضربه مغزی- تشنج

4-   کودکان دارای اختلال در یادگیری از بعدی دیگر به دو دسته تقسیم می شوند:

الف) کودکان دارای اختلال در یادگیری تنها در یک درس خاص

ب) کودکان دارای اختلال در یادگیری در تمام دروس

آن دسته از کودکان که در دسته بندی چهارم قرار می گیرند مشکل کودک در یادگیری به هیچ یک از موارد بالا (کندی ذهن, مشکلات جسمی, ضایعه مغزی) همانطور که از قبل بیان گردید مربوط نمی شود بلکه اختلال کودک در یادگیری می باشد.

ویژگی کودکان با اختلالات یادگیری در بهترین کاردرمانی اختلال یادگیری شرق تهران: (بدون عقب ماندگی ذهنی، مشکلات جسمی و ضایعه های مغزی)

1-    این کودکان دارای بهره هوشی تقریباً متوسط یا بالاتر هستند.

2-    این کودکان از نظر حواس مختلف (بینایی, شنوایی و...) سالم هستند.

3-    این کودکان از امکانات محیطی و آموزشی نسبتاً مناسبی برخوردارند.

4-   پیشرفت آموزشی این کودکان به طور قابل ملاحظه ای کمتر از بهره هوشی سن و امکانات آموزشی است که از آن برخوردارند.


علل شکست کودکان در امر یادگیری:


الف) فقدان انگیزه کافی

ب) فقدان توجه و دقت لازم به مطالب

ث) دقت بیش از اندازه به جزئیات
پ) فقدان هماهنگی لازم در حرکات
گروه بندی کودکان با اختلالات یادگیری:
1- کودکان با دشواری حرکتی یا اختلال در انجام حرکات درشت و ظریف
جهت تکامل الگوهای حرکتی از سر به طرف پا و از مرکز بدن به طرفین است و فرد ابتدا توانایی کنترل عضلات و سپس عضلات کوچک بدن را به دست می آورد. تواناییهای حرکتی درشت که مربوط به عضلات بزرگ است مثل گردن گرفتن چهار دست و پا, رفتن, پریدن لی لی کردن, پرتاب کردن و دویدن اختلال در تعادل می باشد. توانایی حرکتی ظریف مربوط به عضلات ظریف مثل سوزن نخ کردن, قیچی کردن, شانه زدن, رنگ کردن, تا کردن, مهره بند کردن, بستن بند کفش و نقاشی کردن می باشد که کودک می تواند در حرکات درشت یا ظریف یا هر دو دچار ناتوانی باشد.
2-  کودکان با دشواری در تشخیص و درک بینایی: این کودکان گرچه از دید کافی برخوردارند اما مشکلات در تشخیص و درک بینایی دارند. مشکلات عمده این کودکان عبارتند از:
الف) مشکل در تشخیص یا شناخت شکلها و طرحهای هندسی گوناگون به ویژه زوایا.
ب) مشکل در تمایز دیداری: جور کردن اشیا و دسته بندی آنها بر اساس شکل و اندازه و رنگ و طرح بافت. ت) تشخیص حروف و کلمات از هم: اینکه در ظاهر چ- خ- ح- ج تفاوت وجود دارد.
ث) اختلال در ادراک کل و جزء: اختلال در تشخیص و درک تصویر اصلی از زمینه آن یا تشخیص جزء از کل.

3-  کودکان با دشواری در تشخیص و درک شنوایی: این کودکان با اینکه از قدرت شنوایی کافی برخوردارند اما در تشخیص تشابهات و تفاوتهای کلمات مختلف مشکل دارند.

الف) در تشخیص دو کلمه هم صدا دچار مشکل می شوند. است- اسب/  بید- دید

ب) حافظه شنیداری: چند کلمه مثلاً اسم 3 حیوان را بگوئید و از کودک بخواهید آنرا تکرار کند- به تدریج تعداد اسامی را افزایش دهید, کودک بشنود و سپس آنرا تکرار کند.

ج) توالی شنیداری: به خاطر آوردن یک فهرستی از کلمات- جملات- دستورات- اعداد. مثال: ماههای یک فصل را بشنود و بگوید- شمارش اعداد- حروف الفبا.

4-  کودکان با دشواری در تکلم یا گفتار: (در این زمینه متخصصان کاردرمان و گفتاردرمان می توانند اعمال نظر کنند.)

اختلال در درک کلمات: کودک صداها را می شنود ولی معنی و مفهوم سخنان شنیده را نمی فهمد.
اختلال در بیان کلمات: کودک آنچه را که دیگران می گویند, می شنوند و معنای آن را درک می کند ولی از بیان عقاید و افکار خویش ناتوان است.

5- کودک با دشواری اساسی در نوشتن: نوشتن یک عمل پیچیده است که شامل رشد ذهنی- مهارتهای حرکتی و بینایی است. کودکان با نارسایی در نوشتن علیرغم هوش طبیعی- بسیار بد می نویسند. علت این بد نویسی- عدم هماهنگی حرکتی- بینایی در آنان است.

6- کودک با دشواری اساسی در ریاضیات: این گروه از کودکان معمولا در زمینه درک روابط فضایی دچار مشکل شدید هستند. همچنین باید به مشکلات درک بینایی و تفکر آنها توجه شود.


در بهترین مرکز کاردرمانی اختلالات یادگیری شرق تهران اعتقاد بر این است که متاسفانه در خیلی از مواقع،  اختلالات یادگیری برخلاف نارسایی های جسمانی، اغلب تا زمان آموزش رسمی در مدرسه ناشناخته می ماند. در دوران تحصیل دانش آموز در مدرسه نیز به علت شناخت نداشتن برخی از معلمان، بیشتر اوقات این اختلالات به عنوان اختلالات خاص یادگیری تشخیص داده نمی شوند، بلکه با عقب ماندگی ذهنی اشتباه گرفته و زمینه فشار روانی بر کودک فراهم می شود. در این میان اختلاف دیدگاه میان اولیا و مربیان، رفع این اختلالات را به تأخیر می اندازد. در یک سوی این اختلاف معلمان و مسئولان آموزش و پرورش هستند که برای تشخیص و پیگیری این اختلالات نیاز به دانش افزایی بیشتری دارند و در سوی دیگر ناآگاهی و نپذیرفتن وجود اختلال در کودک از جانب برخی از اولیا است. برخی از اولیا به صورت ناخودآگاه گرایش دارند تا کودکان خود را (حتی در صورت داشتن مشکل) سالم تلقی کنند و در پذیرش این نکته که فرزند آنان دچار اختلال است از خود مقاومت نشان می دهند و اصرار دارند که کودکشان مشکل ندارد و مشکل از شیوه آموزشی معلم یا عوامل دیگر است. غافل از این که کودکانی که دچار این اختلالات هستند با روش های مرسوم تعلیم و تربیت کودکان عادی قادر به یادگیری نیستند و نیاز به کمک های ویژه دارند. متأسفانه، دانش آموزان با ناتوانی یادگیری گاهی به اشتباه به عنوان دیرآموز درنظر گرفته می شوند. درحالی که فهم کودک دیرآموز در پیامدهای رفتار ناپخته خود کم است. درحالی که دانش آموز با اختلال یادگیری هرچند ممکن است به صورت نامناسب عمل کند، ولی از پیامدهای بدرفتاری خود کاملاً آگاه است. متأسفانه این فهم نمی تواند راهنمای رفتار او باشد حتی با وجود مداخله، پیشرفت دانش آموز دیرآموز خیلی آهسته است ولی روش هایی که برای بهبود وضع دانش آموز با ناتوانی یادگیری بکار برده می شود ممکن است پیشرفت های مداوم و نزدیک به هنجار در برخی از زمینه های تحصیلی به وجود آورد.


بهترین مرکز کاردرمانی اختلالات یادگیری شرق تهران  اعتقاد دارد که تشخیص به موقع وزود هنگام (پیش از دبستان ویا سال اول دبستان) وشروع برنامه های آموزشی ویژه، در میزان موفقیت درمان وهمچنین طول مدت درمان بسیار مؤثر است.


لازم به ذکر است که این ضایعه نیاز به مداخلات تخصصی دارد و پیش بینی آموزشهای جبرانی و فشار به کودک با کلاسهای خصوصی و.... چاره ساز نمی باشد. پس ازمراجعه به کاردرمانی وانجام ارزیابی های درکی- حرکتی ،بینایی – حرکتی، ذهنی، عاطفی و آموزش های خاص اختلال یادگیری، برنامه های آموزشی متناسب با مشکلات کودک تدوین می گردد. از آنجائی که اکثر کودکان در زمینه های هنری، ورزشی و ... از استعداد وتوانائی های بالایی برخوردارند، باید به عنوان مربیان و والدین دلسوز درجبران نقص آموزشی آنان با دقت و توجه بیشتر عمل نماییم تا از خستگی ، عدم اعتماد به نفس و بی علاقگی کودک به درس جلوگیری نماییم.

 بررسی و تشخیص اختلال بینایی- حرکتی در کودکان با اختلال ویژه یادگیری و کاربرد مداخلات کاردرمانی در بهترین مرکز کاردرمانی اختلالات یادگیری شرق تهران  جهت ارتقا و بهبود این مهارت، می‌تواند در بهبود وضعیت خواندن و نوشتن این کودکان مؤثر واقع شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">