کاردرمانی و گفتاردرمانی ابن سینا

بهترین و مجهز ترین کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی کودکان و بزرگسالان در شرق تهران

کاردرمانی و گفتاردرمانی ابن سینا

بهترین و مجهز ترین کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی کودکان و بزرگسالان در شرق تهران

کاردرمانی و گفتاردرمانی ابن سینا
.............. درباره ی کلینیک .................

این وبلاگ به مسائل مختلف توانبخشی در زمینه تخصصی کاردرمانی، گفتاردرمانی و آموزش( بیماری های نرولوژیک کودکان و بزرگسالان، شکستگی ها و ترمیم تاندون و نیز سالمندان) می پردازد.
مطالب توسط متخصصین کاردرمانی و گفتاردرمانی زیر نظر دکتر علیرضا شمس الدینی متخصص کاردرمانی و دانشیار دانشگاه نوشته شده و برای راهنمایی بیماران و خانواده آنها می باشد.



-----------آدرس کلینیک ابن سینا -------------

تهران - خیابان سی متری نیروی هوایی- تقاطع مسیل منوچهری - جنب ایستگاه بی آر تی پیروزی - پلاک1/2- واحد2



----------------- تلفن کلینیک ------------------

......... ۷۷۷۵۳۲۲۷- ۷۷۴۱۵۲۱۷ ........
بایگانی
آخرین نظرات
  • ۸ مهر ۹۵، ۰۸:۰۲ - mohammadreza
    سلام

علت فلج مغزی کودکان چیست؟

فلج مغزی کودکان یک بیماری نیست بلکه دسته ای از علائم و نشانه هایی است که به علت آسیب به مغز بچه به وجود می آید. این آسیب ها ممکن است در زمان جنینی یعنی قبل از تولد، به مغز بچه وارد شود. ممکن است در حین زایمان و یا حتی ممکن است در یکی دو سال اول زندگی بچه که مغز وی به سرعت در حال رشد است ایجاد شوند. بچه های نارس و آنهایی که در موقع تولد وزن کمی دارند بیشتر در معرض این آسیب هستند. مهمترین علائم فلج مغزی ناتوانی های حرکتی در بچه است که تا آخر عمر با وی باقی می ماند. بعضی از بچه های مبتلا به فلج مغزی دچار عقب ماندگی ذهنی هم هستند. گرچه آسیب های مغزی که علت اصلی به وجود آمدن این بیماری هستند، پیشرونده نیستند و سیر بیماری پیشرفت نمی کند، ولی مشکلات حرکتی بیمار می تواند پیشرفت کند. پس این بیماران سال های طولانی نیازمند درمان های ویژه و خاص به خصوص کاردرمانی و احیاناً در صورت مشکل در تکلم و گفتار نیازمند گفتاردرمانی می باشند.

 

آدرس کلینیک ابن سینا:

ابتدای خیابان سی متری نیرو هوایی - تقاطع مسیل منوچهری
جنب ایستگاه
بی آر تی پیروزی
  پلاک
۱/۲ - واحد ۲


                                         تلفن: ۷۷۴۱۵۲۱۷-۷۷۷۵۳۲۲۷

 

انواع فلج مغزی کودکان:

شاید از دید شما مناسب این باشد که فلج مغزی را بر طبق زمانی که آسیب مغزی رخ می دهد (قبل از تولد ، تولد ، یا بعد از تولد ) طبقه بندی کنیم اما معمولاً در اکثر موارد تعیین دقیق زمانی که آسیب وارد شده است غیر ممکن است. طبقه بندی هایی که بر اساس شدت و درجه آسیب مغزی به عمل آمده نیز کار سخت و تا حدودی غیر ممکن است. طبقه بندی غالب فلج مزی بر اسا نوع ناتوانی های کودک صورت می گیرد. اگرچه هر کدام از این نوع موارد در منطقه خاصی از مغز کودک دچار مشکل و یا آسیب شده است.


1-  فلج مغزی هیپوتونی:

به معنی کاهش ناهنجار قوام عضلانی بوده و معمولاً شایع ترین اختلال قوام در نوزادان زودرس است که ناهنجاری های نورولوژیک دارند. یافتن هیپوتونی می تواند نمودی از آسیب نیمکره های مغزی - مخچه - نخاع - شاخ قدامی نخاع - عصب محیطی و یا پیوندگاه عصبی  عضله ای باشد.

۲- فلج مغزی آتاکسی:

ناهماهنگی حرکت یا اختلال در تعادل مشهود است و می تواند عمدتاً تمام بدن کودک (تنه، سر و گردن و اندام ها) و در بعضی موارد محدود به اندام ها می باشد. آتاکسی حسی مربوط به بیماری های نخاع و اعصاب محیطی است. آتاکسی تنه ای با عدم تعادل هنگام نشستن یا ایستادن مشخص شده و علامت اصلی آن گرفتاری مخچه می باشد.

۳- فلج مغزی آ تتوز:

ناهماهنگی حرکتی خصوصاً در انتهای اندام ها، حرکات آهسته و پیچ و تابی که اغلب با اختلالات قوام عضله همراه می باشد. کره و آتتوز ناشی از ضایعات عقده های قاعده ای مغز بوده و به سختی قابل تفکیک هستند. کره با حرکات غیر ارادی سریع و پرشی مفاصل بزرگ تنه و صورت مشخص می شود.

 

۴- فلج مغزی اسپاستیک:

این نوع فلج مغزی، شایع ترین نوع فلج مغزی است و حدود 65 درصد بیماران را شامل می شود. محل ضایعه در این بیماران در قشر مغز است. در این نوع از بیماری، عضلات سفت شده و والدین یا پزشک به سختی می توانند مفاصل دست و پا یا حتی کمر بچه را خم و راست کنند. اگر هر دو اندام تحتانی گرفتار شوند، به آن دی پلژی اسپاستیک (Spastic diplegia) می گویند، هر دو یا به سمت داخل می چرخند و بچه در موقع راه رفتن پاها را به صورت ضربدری نگه می دارد. وقتی یک سمت بدن درگیر شده باشد ( اندام فوقانی و تحتانی یک سمت از بدن) به آن همی پلژی اسپاستیک (Spastic hemiplegia)می گویند. معمولاً شدت درگیری اندام فوقانی بیشتر است. وقتی هر چهار اندام درگیر می شوند به آن کوادری پلژی اسپاستیک (Spastic quadriplegia)می گویند. در این موارد، ممکن است عضلات دهان و زبان هم گرفتار شوند.

ناهنجاری های سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) می تواند ابتدا با علایم دستگاه های دیگر بدن نظیر استفراغ - درد - یبوست - یا اختلالات مجاری ادراری تظاهر کند. استفراغ کودک معمولاً ناشی از افزایش فشار داخل جمجمه است. درد پشت چشم به علت میگرن یا اسکلروز مولتیپل می باشد یا یبوست و قطره قطره آمدن ادرار به علت تومور نخاع است. ناتوانی یک نوزادی که به موقع به دنیا آمده است در تنفس خود به خودی و نیاز به کمک تنفسی گویای ناهنجاری های سیستم عصبی مرکزی است. مکیدن ضعیف و ناهماهنگ نوزادی که به موقع به دنیا آمده و یا این که یک نواد برای تغذیه احتیاج به زمان بیش از حد معمول داشته باشد حاکی از اختلالات نورولوژیک بوده و مستلزم ارزیابی دقیق است. مهمترین جز تاریخچه نورولوژیکی کودک، مراحل رشد حرکتی کودک می باشد اینکه کودک کی سر و گردن گرفته است. آیا به موقع نشستن را  کسب کرده است. رشد کودک معمولاً وجود تاخیر کلی در مهارت های حرکتی یا اجتماعی اصلی و فرعی یا تاخیری را مشخص می کند.


طبق بندی کودکان فلج مغزی بر اساس درگیری اندام ها:

  1. همی پلژی:کاهش احساس ناتوانایی و اختلال حرکتی در یک طرف بدن. در این حالت  یک نیمه از بدن (راست یا چپ ) فلج می شود و کارایی لازم را ندارد.
  2. دای پلژی:  فلج دو طرفه اندام ها- در این نوع، پاها بیش از دست ها مبتلا می باشند.
    3- کوادری پلژی: فلج دو دست و دو پا. در این نوع فلج مغزی، چهار عضو ( دو دست و دو پا) مبتلا هستند.
  3. پارایلژی: فلج نیمه تحتانی بدن یا فلج هر دو پا، تنها پاها مبتلا هستند.

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">