کاردرمانی و گفتاردرمانی ابن سینا

بهترین و مجهز ترین کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی کودکان و بزرگسالان در شرق تهران

کاردرمانی و گفتاردرمانی ابن سینا

بهترین و مجهز ترین کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی کودکان و بزرگسالان در شرق تهران

کاردرمانی و گفتاردرمانی ابن سینا
.............. درباره ی کلینیک .................

این وبلاگ به مسائل مختلف توانبخشی در زمینه تخصصی کاردرمانی، گفتاردرمانی و آموزش( بیماری های نرولوژیک کودکان و بزرگسالان، شکستگی ها و ترمیم تاندون و نیز سالمندان) می پردازد.
مطالب توسط متخصصین کاردرمانی و گفتاردرمانی زیر نظر دکتر علیرضا شمس الدینی متخصص کاردرمانی و دانشیار دانشگاه نوشته شده و برای راهنمایی بیماران و خانواده آنها می باشد.



-----------آدرس کلینیک ابن سینا -------------

تهران - خیابان سی متری نیروی هوایی- تقاطع مسیل منوچهری - جنب ایستگاه بی آر تی پیروزی - پلاک1/2- واحد2



----------------- تلفن کلینیک ------------------

......... ۷۷۷۵۳۲۲۷- ۷۷۴۱۵۲۱۷ ........
بایگانی
آخرین نظرات
  • ۸ مهر ۹۵، ۰۸:۰۲ - mohammadreza
    سلام

کاردرمانی در فلج مغزی اتتوئید

سه شنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۴، ۰۸:۲۲ ق.ظ

علائم بالینی کودکان فلج مغزی آتتوئید


به این نوع از فلج مغزی، دِیس کینتیک (Dyskinetic) هم می گویند. حدود بیست درصد کودکان مبتلا به فلج مغزی از این دسته اند که به علت آسیب به قسمت هایی در عمق مغز به نام عقده های قاعده مغز به وجود می آید. از نظر ظاهری، مشخصه اصلی این نوع از کودکان، حرکات غیر ارادی و مکرر در اندام ها و تنه است به این صورت که وقتی کودک می خواهد کار خاصی را انجام دهد بیشتر می شود. مثلا در موقع راه رفتن یا وقتی می خواهد چیزی را بگیرد یا وقتی می خواهد حرف بزند این حرکات غیر ارادی شدت می گیرند.

مهمترین خصوصیت در این نوع فلج مغزی، تغییر تون مداوم عضلات و اختلال در مکانیسم مهار متقابل (Reciprocal Inhibition) بر روی مفاصل است و در نتیجه معمولاً مفاصل درشت و بالایی اندام ها (پروگزیمال) از لحاظ ثبات ضعیف و از لحاظ تحرک، زیاد متحرک بوده و تحرک بسیار بالایی دارند. به علت تغییر تن عضلانی، دائم پوزیشن اندام ها متنوع و متغییر است. گرفتاری اندام ها از لحاظ اندامی، معمولاً به صورت کوادری پلژی است. یعنی اینکه هر چهار اندام درگیر هستند با این تفاوت که درگیری در دست ها بیشتر از پاها است. و این درگیر در اندام ها نا متقارن است

معمولاً تغییر تون عضلات و حرکات غیر ارادی در این کودکان با هیجانات و اضطراب و ترس و تقلا و تلاش برای انجام کار یا حرف زدن تشدید می شود و در حال استراحت و خواب، کاهش می یابد . به علت موارد گفته شده در بالا، این گونه کودکان با خط وسط بدن و حرکات دو دستی آشنایی ندارند. در این کودکان، حرکات مستقل چشم ها و بدون وابستگی با حرکات سر و اندام ها و تثبیت بینایی(Visual Fixation)  وجود ندارد.

نحوه گرفتن دست از  reaction Avoiding تبعیت کرده، یعنی اینکه به هنگام گرفتن چیزی به علت افزایش تون اکستنسوری، انگشتان باز شده و شیء را رها می کنند. اِشکال در عملکرد صورت و دهان به علت تغییر تونوس مداوم وجود دارد. در ظاهر به نظر می رسد که این کودکان مرتباً در حال شکلک درآوردن و ادرا و اطور بدن می باشند. همچنین در غذا خودن، بلع و تکلم نیز مشکل دارند.

کنترل سر و گردن در این نوع از کودکان فلج مغزی دیر به دست می آید و زمان تشخیص فلج مغزی اتتوئید نسبت به دیگر انواع فلج مغزی طولانی تر بوده و دیرتر مشخص می شود.

در این کودکان حملات دیستونیک و حالت opisthotonus دیده می شود. توضیح اینکه حملات دیستونیک به حالتی گفته می شود که در کودکان اتتوئید معمولاً چون قدرت و عملکرد پاها نسبت به دست ها بهتر است در حالت طاقباز کودک مرتباً پاها را به زمین فشار داده و سطح بدنش را از زمین بلند کرده که این حالت باعث تشدید عقب رفتن شانه ها می شود. یا اینکه وقتی کودک بر روی صندلی نشانده می شود سریعاً سُر خورده و بر روی زمین می افتد.

طریقه نشستن این کودکان معمولاً شبیه به حالت حرف W انگلیسی (W sitting) می باشد. که این حالت به علت وجود توانایی کافی در خم کردن لگن، راحت ترین طریقه نشستن و حفظ تعادل و جلوگیری از افتادن در کودک است.

در تحمل وزن روی پاها و ایستادن به علت تغییر تون عضلانی ممتد، مشکل دارند و اگر به مرحله راه رفتن برسند، راه رفتن آنها به صورت کشیدن پاها بر روی زمین(Shuffling gait)  می باشد..

 


آدرس کلینیک  ابن سینا:
 
تهران - خیابان سی متری نیرو هوایی - نرسیده به خیابان پیروزی -

روبروی ایستگاه بی آر تی پیروزی-
 
جنب نمایشگاه اتومبیل عبدی - پلاک۱ - واحد ۲
تلفن: ۷۷۴۱۵۲۱۷- ۷۷۷۵۳۲۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">