کاردرمانی و گفتاردرمانی ابن سینا

بهترین و مجهز ترین کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی کودکان و بزرگسالان در شرق تهران

کاردرمانی و گفتاردرمانی ابن سینا

بهترین و مجهز ترین کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی کودکان و بزرگسالان در شرق تهران

کاردرمانی و گفتاردرمانی ابن سینا
.............. درباره ی کلینیک .................

این وبلاگ به مسائل مختلف توانبخشی در زمینه تخصصی کاردرمانی، گفتاردرمانی و آموزش( بیماری های نرولوژیک کودکان و بزرگسالان، شکستگی ها و ترمیم تاندون و نیز سالمندان) می پردازد.
مطالب توسط متخصصین کاردرمانی و گفتاردرمانی زیر نظر دکتر علیرضا شمس الدینی متخصص کاردرمانی و دانشیار دانشگاه نوشته شده و برای راهنمایی بیماران و خانواده آنها می باشد.



-----------آدرس کلینیک ابن سینا -------------

تهران - خیابان سی متری نیروی هوایی- تقاطع مسیل منوچهری - جنب ایستگاه بی آر تی پیروزی - پلاک1/2- واحد2



----------------- تلفن کلینیک ------------------

......... ۷۷۷۵۳۲۲۷- ۷۷۴۱۵۲۱۷ ........
بایگانی
آخرین نظرات
  • ۸ مهر ۹۵، ۰۸:۰۲ - mohammadreza
    سلام

کاردرمانی و تشخیص فلج مغزی کودکان

سه شنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۴، ۰۷:۴۷ ق.ظ

فلج مغزی تشخیص کلینیکی است که بر پایه ی معاینه دقیق سیستم عصبی داده می شود. مانند سایر بیماری ها، شرح حال دقیق در مورد سوابق مادر، مشکلات قبل و حین بارداری و زایمان و سوابق رشدی مهم است. معاینه دقیق سیستم عصبی و معاینه در وضعیت های مختلف خوابیدن به پشت و شکم، ایستادن، راه رفتن و دویدن مهم است. تشخیص فلج مغزی در زیر شش ماهگی مگر در موارد شدید امکان پذیر نیست. اولین نشانه های آن تاخیر در رشد و تکامل (تاخیر در کنترل سر و گردن  و نیز عدم توانایی جهت نشستن) و اختلال تون عضلانی است.

فلج مغزی پیشرونده نیست و رشد و تکامل به دست آمده از دست نخواهد رفت. در کودک فلج مغزی، تون عضلانی می تواند کاهش یافته یا افزایش یافته باشد اما معمولاً کودکانی که ابتدا کاهش تون عضلانی دارند در دو تا سه سالگی به سمت اسپاستیک می روند. اولین نشانه ها ی فلج مغزی، عدم توانایی کودک در گرفتن اسباب بازی ها، دیر سر و گردن گرفتن و نیز مشت کردن بیش از حد انگشتان دست و مچاله کردن یا خم بودن انگشتان پا است. فلج مغزی در بسیاری از موارد تا سن یک سالگی تشخیص داده نمی شود. از لحاظ محل درگیری فلج مغزی به صورت درگیری یک عضو (مونو پلژِی)، درگیری دو عضو خصوصاً دو پا (پاراپلژی)، درگیری دست و پای یک سمت (همی پلژی) و نیز درگیری کل چهار اندام خصوصاً دست ها (کوادروپلژی) تقسیم می شوند. از لحاظ درگیری سیستم حرکتی و عضلانی به شکل هایپوتون (شُل بودن عضلات بدن)، اسپاستیک (سِفت بودن عضلات و مفاصل)، اَتتوئید (داشتن حرکات اضافه زیاد در اندام ها) و نیز آتاکسی (عدم تعادل به هنگام جابجایی و حرکت) تقسیم می شوند. تقسیم بندی اخیر فلج مغزی بر اساس عملکردGross Motor Function  Classification System  (GMFCS)  می باشد که روشی قابل اعتماد است.  توانبخشی کودکان فلج مغزی که عمدتاً به وسیله کاردرمانی انجام می شود، به بهبود عمکلرد این بیماران کمک زیادی می کند. استفاده از بریس مناسب، تزریق بوتاکس، کنترل مشکلات همراه بیمار (تشنج) و نیز گفتاردرمانی در کنار کاردرمانی بسیار مهم می باشد.

نظرات  (۱)

بابت ارائه مطالب مفید و کمک کننده، متشکرم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">