کاردرمانی و گفتاردرمانی ابن سینا

بهترین و مجهز ترین کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی کودکان و بزرگسالان در شرق تهران

کاردرمانی و گفتاردرمانی ابن سینا

بهترین و مجهز ترین کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی کودکان و بزرگسالان در شرق تهران

کاردرمانی و گفتاردرمانی ابن سینا
.............. درباره ی کلینیک .................

این وبلاگ به مسائل مختلف توانبخشی در زمینه تخصصی کاردرمانی، گفتاردرمانی و آموزش( بیماری های نرولوژیک کودکان و بزرگسالان، شکستگی ها و ترمیم تاندون و نیز سالمندان) می پردازد.
مطالب توسط متخصصین کاردرمانی و گفتاردرمانی زیر نظر دکتر علیرضا شمس الدینی متخصص کاردرمانی و دانشیار دانشگاه نوشته شده و برای راهنمایی بیماران و خانواده آنها می باشد.



-----------آدرس کلینیک ابن سینا -------------

تهران - خیابان سی متری نیروی هوایی- تقاطع مسیل منوچهری - جنب ایستگاه بی آر تی پیروزی - پلاک1/2- واحد2



----------------- تلفن کلینیک ------------------

......... ۷۷۷۵۳۲۲۷- ۷۷۴۱۵۲۱۷ ........
بایگانی
آخرین نظرات
  • ۸ مهر ۹۵، ۰۸:۰۲ - mohammadreza
    سلام

راه رفتن کودک روی پنجه و انگشتان به چه علت است؟

يكشنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۴، ۰۳:۳۶ ق.ظ

مهمترین علل روی پنجه (انگشتان) راه رفتن بچه ها

عمدتاً پیش می آید که کودکان نوپا در سنین 18-10 ماهگی وقتی تازه راه رفتن را یاد می گیرند روی پنچه پا راه بروند. بسیاری از این کودکان مشکلی ندارند و به تدریج راه رفتن روی کف پا را یاد خواهند گرفت. اما در صورتی که وقتی سن بچه به بالای 18 ماه رسد، ولی هنوز روی پنج راه می رود، احتمالاً مشکلی وجود دارد و باید علت آن بررسی شود. راه رفتن روی پنجه پا بالای یک و نیم سالگی تقریباً در 5 درصد کودکان دیده می شود. اگرچه این طرز راه رفتن ممکن است همیشگی نباشد و در طول شبانه روز چندین دفعه مشاهده شود.



علل عمده ی راه رفتن روی پنجه پاها در کودکان عبارتند از:

1- سفتی و اسپاستی سیتی عضلات پشت ساق:

اسپاسم عضلات پشت ساق به خصوص عضله گاستروکنمیوس یا همان دو قلوی پشت ساق پا، بیشتر در کودکان مبتلا به فلج مغزی یا همون  CP (Cerebral Palsy)  دیده می شود. بسیاری از این کودکان،مشکلاتی در حین زایمان داشته اند. اسپاسم و سفتی عضلات ممکن است در دیگر نواحی بدن این کودکان هم باشد ولی معمولاً در پا بیشتر خود را نشان می دهد. اگرچه این اسپاسم و سفتی عضلات ساق پا با بزرگتر شدن بچه ممکن است بیشتر شود.
وقتی به علت سفتی و اسپاسم عضلات پشت ساق، پای بچه به سمت پایین متمایل می شود به تغییر شکل به وجود آمده اکواینوس Equinus می گویند. در مراحل ابتدایی می توان با کشش و تمرینات مناسب که توسط متخصصین کاردرمانی ارائه می شود بتوان جلوی آن را گرفت. حتی ممکن است بتوان اکواینوس را با اسپلینت (نوعی وسیله کمکی که در پشت پا قرار می گیرد و مانع از این می شود که پا به سمت پایین متمایل شود) کنترل کرد. با بزرگ تر شدن کودک، ممکن است علاوه بر کاردرمانی، تزریق بوتاکس و عمل جراحی نیز ممکن است برای بهبود این حالت استفاده شوند.

2- سفت بودن تاندون آشیل:  در بعضی کودکان، تاندون آشیل به صورت مادرزادی کوتاه و سفت بوده و قابلیت انعطاف کمتری دارد. درمان این وضعیت هم مانند قبل است.

3- دیستروفی عضلانی: بچه های مبتلا به دیستروفی عضلانی در ابتدا خوب راه می روند ولی در سنین 6-3 سالگی شروع به راه رفتن روی پنجه می کنند.

3- راه رفتن عادتی روی پنجه: گاهی اوقات کودک در معاینه پزشک هیچ مشکلی را نشان نمی دهد. و وقتی از او می خواند درست راه برود و کف پایش را زمین بگذارد، این کار را می کند ولی در حالت عادی و وقتی حواسش نیست روی پنجه راه می رود. این نوع راه رفتن در کودکان مبتلا به اُتیسم و بیش فعالی بیشتر دیده می شود.

اگرچه بعضی از این مشکلات بدون درمان خاصی خودبه خود خوب می شوند به طوریکه تا قبل از ین مدرسه این گروه از بچه ها درست راه می روند. ولی گاهی مواقع نیاز می باشد تا تقویت عضلانی و آموزش راه رفتن مناسب به کودک آموزش داده شود. در این مواقع کاردرمانی و توانبخشی قطعاً کمک کننده خواهند بود. کاردرمانی با استفاده از تمرینات هدفمند به تقویت عضلات ضعیف خواد پرداخت و همچنین با کشش عضلات سفت و کوتاه شده، سعی می کند که بالانس و تعادل عضلانی را در اندام های کودک فراهم آورد. حتی گاهی مواقع استفاده از یک بریس  و وسیله کمکی به مدت 6-3 ماه برای اینکه بچه عادت به درست راه رفتن کند می تواند به وی کمک کند.



                            کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی ابن سینا
            تهران - خیابان سی متری نیرو هوایی - نرسیده به پیروزی
                                    روبروی ایستگاه بی آر تی پیروزی
                  جنب نمایشگاه اتومبیل عبدی - پلاک۱ - واحد ۲
                            
                                           تلفن:
۷۷۴۱۵۲۱۷- ۷۷۷۵۳۲۲۷


 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">