کاردرمانی در اختلال مهارت خواندن کودکان
اختلال در مهارت خواندن
خواندن یک مهارت ذاتی نیست بلکه مهارتی است که باید یاد گرفته شود. یادگیری مهارتهای خواندن، با رشد زبان کودکان مرتبط است. مهارت اصلی مورد نیاز برای روانخوانی، توانایی کودک در شکستن کلمات به صداهای منفرد است که به آن «آگاهی واجی» میگویند.
در هنگام خواندن، چشم دارای دو حرکت است:
الف) توقف: کلمات از طریق چشم به مغز منتقل میشود.
ب) پرش: چشم روی کلمات حرکت میکند.
اما برخی کودکان در این فرآیند اساسی آسیب دیده اند و اغلب نیازمند کوشش مادامالعمر در مهارت خواندن می باشند. این افراد دارای ناتوانی یادگیری هستند که اختلال خواندن نامیده میشود و همچنین به عنوان Dyslexia شناخته میشود.
نظر اجمالی به اختلال خواندن
نارسا خوانی( اختلال خواندن) رایجترین نوع اختلال یادگیری میباشد و توسط مردم راحتتر شناخته میشود.
علل نارسا خوانی یا اختلال خواندن
برای اختلال خواندن، علل و عوامل متعددی ذکر شده است و این اختلال جزء مواردی است که نمیتوان یک علت واحد را برای آن شناسایی کرد.
اگرچه شواهد قوی نشان میدهد که نارساخوانی، می تواند حالت ژنتیکی داشته باشد. اختلال خواندن، به علت وجود اِشکال در حوزههایی از مغز که به تفسیر زبان کمک میکند، اتفاق میافتد.
علاوه بر علل و عواملی که در بالا ذکر شد، عوامل دیگر برای اختلال خواندن عبارتند از:
1-عدم آمادگی برای خواندن، عقبماندگی عمومی رشد گفتار و اشکالات گفتاری
2- محرومیت های فرهنگی و اجتماعی
3- عوامل شخصیتی (مشکلات عاطفی و سازگاری)، عوامل اجتماعی و محیطی
4- روشهای آموزشی ناقص
5- اِشکال در درک موقعیت فضایی، عدم برتری جانبی، اختلال در قدرت حرکت
6- عدم تشخیص شباهت ها
7- قاطی کردن کلماتی که حروف مشابه ساخته شده اند مثل «ب» و «پ»
نقش کاردرمانی در اختلالات خواندن کودکان
کادرمانی در درمان این اختلال در زمینه های زیر بر اساس ارزیابی صورت گرفته و دریافت علل اختلال، مداخله درمانی می نماید.
1- درمان اختلال ادراک دیداری
2- ایجاد یکپارچگی حسی به ویژه شنیداری ـ دیداری
3- یادآوری منظم تداعیها و سریها
4- درک موقعیت فضایی، ایجاد و تثبیت برتری جانبی
5- تشخیص شباهت ها و تفاوت ها و تشخیص کلمات مشابه از حروف ساخته شده مثل «ب»، «پ» و... .