کاردرمانی و گفتاردرمانی ابن سینا

بهترین و مجهز ترین کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی کودکان و بزرگسالان در شرق تهران

کاردرمانی و گفتاردرمانی ابن سینا

بهترین و مجهز ترین کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی کودکان و بزرگسالان در شرق تهران

کاردرمانی و گفتاردرمانی ابن سینا
.............. درباره ی کلینیک .................

این وبلاگ به مسائل مختلف توانبخشی در زمینه تخصصی کاردرمانی، گفتاردرمانی و آموزش( بیماری های نرولوژیک کودکان و بزرگسالان، شکستگی ها و ترمیم تاندون و نیز سالمندان) می پردازد.
مطالب توسط متخصصین کاردرمانی و گفتاردرمانی زیر نظر دکتر علیرضا شمس الدینی متخصص کاردرمانی و دانشیار دانشگاه نوشته شده و برای راهنمایی بیماران و خانواده آنها می باشد.



-----------آدرس کلینیک ابن سینا -------------

تهران - خیابان سی متری نیروی هوایی- تقاطع مسیل منوچهری - جنب ایستگاه بی آر تی پیروزی - پلاک1/2- واحد2



----------------- تلفن کلینیک ------------------

......... ۷۷۷۵۳۲۲۷- ۷۷۴۱۵۲۱۷ ........
بایگانی
آخرین نظرات
  • ۸ مهر ۹۵، ۰۸:۰۲ - mohammadreza
    سلام

کاردرمانی در اختلالات دیکته نویسی کودکان

شنبه, ۱۸ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۵۴ ب.ظ

مشکلات دیکته نویسی کودکان

اختلالات یادگیری طیف وسیعی از مشکلات را در بر می گیرد. یکی از این مشکلات، اختلال دیکته نویسی است به طوری که کودک نسبت به همسن و سالان خود توانایی کمتری در نوشتن مطالبی را که می شنود، دارد. چرا که اغلب این کودکان در درک فضایی، درک شنیداری و حتی درک صداهای تولید شده توسط افراد مختلف، مشکل دارند.

مشکلات املا نویسی انواع گوناگونی دارد که عبارتند از جا انداختن کلماتوارونه نویسی غلط نویسی حروف ننوشتن حروف اشتباه در نوشتن کلمات استثنا مانند (حمزه خوا و - ئ ) –  اضافه نویسی حرف ننوشتن تشدیداشتباه سمعی و تلفظی کم و زیاد گذاشتن دندانه اشتباه نوشتن شکل ظاهری حروف اشتباه در نوشتن رسم الخط جدا نویسی متصل نویسی کلمات کم و زیاد  سر کج  قرار دادن  ه  در آخر کلمات.

در نوشتن املاء دانش آموزان باید موارد زیر را رعایت کنند:

1-  خوب گوش دادن تشخیص دقیق کلمات و درک آنها

2-  خوب تشخیص دادن یادآوری و مجسم ساختن تصویر و بازشناسی آن کلمه در ذهن

3-  درست نویسی نوشتن صحیح حروف سازنده کلمه و توالی مناسب آنها

  علل نارسا نویسی 

1-  عدم مهارت های پایه ای مانند چرخاندن، فشاردادن، گرفتن و امثال آن .

2-  عدم رشد مهارت ها و هماهنگی های حرکتی و حرکت های ظریف، که برای نوشتن ضروری هستند .

3-  عدم هماهنگی چشم و دست .

4-  عدم حرکت مناسب انگشتان

5-  عدم توانایی کنترل بازو ، دست و عضلات انگشتان .

6-  عدم یادگیری مفاهیم پایه ای مانند : بالا ، پایین ، زیر ، رو .

7-  وضعیت قرار گرفتن نامناسب کاغذ و بدن به هنگام نوشتن .

8-  فاصله ی نامناسب سر کودک با کاغذ به هنگام نوشتن .

9-  استفاده از میز و صندلی و مداد نامناسب .

10- در دست گرفتن مداد به صورت نامناسب .

11- عدم توانایی در طراحی فرم صحیح ترسیم هر یک از حروف و کلمات در ذهن .

12- دشواری در حفظ تجارب و تاثیرات دیداری .

13- بی قراری و پر تحرکی .

14-  نداشتن انگیزه ی کافی برای خوب نوشتن .

15- تاخیر درتکلم .

16- فقر یا نارسایی آموزش .

17- اشکال در تبدیل و انتقال ادراک حس دیداری به حرکتی .

18-  خطا در ادراک دیداری واژه ها

19- عدم هماهنگی کلی بدن .

 

 

نقش کاردرمانی در اختلالات دیکته نویسی

یکی از راه های درمانی در اختلالات دیکته نویسی کاردرمانی می باشد. کاردرمانی با استفاده از روش های گوناگون و با توجه به علل اختلال اقدام به درمان و کمک به کودک می نماید.

از راه های درمانی می توان به موارد زیر اشاره نمود.

1-اصلاح قلم به دست گرفتن

2- تقویت عضلات انگشتان به کمک (خمیر کاردرمانی -  مچاله کردن کاغذ استفاده از قیچی و بریدن کاغذ ، باز و بسته کردن دکمه، زیپ، بند کفش - ورزش انگشتان رسم خطوط بر روی شن و ماسه پر کردن شکل نقطه چین کامل کردن شکل کلمه نوشتن بین دو خط)

3- تقویت هماهنگی چشم با دست

4-  افزایش تن آگاهی

5- تقویت حافظه ی دیداری

6-  تقویت تمیز دیداری

7- تقویت ادرا ک نقش از زمینه

8- تقویت اکمال دیداری

9- تقویت هماهنگی دیداری حرکتی

10- تقویت حافظه ی توالی دیداری

11- تقویت حساسیت شنیداری و ...  .

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">